יום שני, 23 במאי 2016

10 המקצועות שלאט נעלמים מהעולם

10 המקצועות שלאט נעלמים מהעולם
במידה וידעתם, או לא – ישנן כמה וכמה מקצועות בארץ ובעולם אשר הדרישה אליהן ירדה בצורה משמעותית בשנים האחרונות. עם התפתחות התעשייה והטכנולוגיה מקצועות רבים בעולם "ננטשו" לטובת ההיי-טק ומדיה ואילו בגלל התפתחות תעשייתית זו נפתחו עוד מגוון משרות אשר הדרישה אליהן רק גדלה בכל שנה כמו מקצועות המדיה (SEO, פייסבוק, בודקי QA, בניית אתרים ואפליקציות, מרקום ומקצועות השיווק והתכנות השונים).

אך בגלל הנהירה של סטודנטים רבים אשר פנו למקצועות ההייטק, נרשמה ירידה דרסטית במקצועות "הכפיים" ועובדי פסי הייצור - כמה מהמקצועות אשר בהם מורגש החסר הגדול ביותר הם עובדי התעשייה, מהנדסים ונציגי מכירות.

כ-50% מהעסקים בעולם מדווחים על בעיה או קושי מסוים באיוש של משרות אלו, כשהגורם העיקרי לך הוא חוסר היכולת הטכנית של המועמד וכן הניסיון התעסוקתי.

היכן נוצרת הבעיה?

ובכן, הבעיה אינה קיימת עקב מחסור באנשים שמוכנים או רוצים לעבוד – הבעיה היא המחסור במועמדים מתאימים. על פי סקר שנערך בשנת 2014 כ-39% מהמעסיקים מציינים שקיים מחסור במועמדים מתאימים – וזהו אחד מהגורמים העיקריים בבעיית האיוש של משרות אלו. לעומתם כ-23% מהמעסיקים מציינים בסקר כי הבעיה היא לאו דווקא במציאת המועמד המתאים ביותר אלא דווקא החוסר ביכולות טכניות הוא הגורם העיקרי לבעיה.

לעומת זאת, על אף המחסור הכבד ב"עובדי כפיים" בתעשייה או נציגי מכירות לא נראה שצפויים למקצועות אלו איזו העלאה בשכרם בקרב אותם מעסיקים בשנים הקרובות.

על פי הסקר רק 9% מהמעסיקים ציינו שיהיו מוכנים להעלות את שכר הפתיחה או לתת לעובד הטבות נוספות (כגון רכב, פלאפון וכדומה) במידה ומצאו עובד מתאים וראוי.

10 התפקידים בהם המחסור מורגש בישראל

  1. בעלי מקצוע (עובדי כפיים) – בקטגוריה זו עלו כמה וכמה מקצועות, בהם המחסור הכבד ביותר כגון: רתכים, חשמלאים מוסמכים, נגרים, אינסטלטורים, שיפוצניקים וכן שפים וטבחים.
  2. נציגי מכירות – כאשר מדובר על נציגי מכירות, המחסור הכבד ביותר נמצא דווקא בחנויות הביגוד, האקססוריז, המזון וכו'. אליהם מצטרפים גם נציגי המכירות בחברות עסקיות (סוכני שטח, טלמרקטינג ועוד).
  3. מהנדסים – כל סוגי המהנדסים, לדוגמא: באוסטרליה זקוקים נואשות למהנדסי תשתיות מים.
  4. עובדי ייצור ותעשייה – עובדי פס ייצור, קופאים ועוד.
  5. טכנאים – בעשור האחרון חלה ירידה משמעותית בטכנאי המחשבים, המזגנים והרכב. הדרישה הגבוהה ביותר היא דווקא לטכנאי רכבים.
  6. עובדי סיעוד –הקטגוריה המדאיגה ברשימה היא דווקא עובדי הסיעוד, וזאת מכיוון שהדרישה ללימודי מדעי ההתנהגות, עבודה סוציאלית ואחיות הן מבין המקצועות החשובים בעולם, אך השכר אינו עולם ולכן מעט מאוד אנשים בעולם פונים לתחום.
  7. נהגים – תתפלאו לשמוע, אבל חסרים נהגים בתעשייה. נשמע מוזר? לנהגי משא ונהגי תובלה כמעט ואין תנאי עבודה.
  8. רופאים – מנתחים כירורגים, מנחי לב, רופאי משפחה ופרה-רפואה.
  9. מנהלים – ניהול בדרג בכיר וניהול ביניים.
  10. מלונאות – עזבו רגע את עניין "העבודה מועדפת" של חיילים משוחררים במלונות וכדו', ישנה בעיה קשה בארץ ובעולם לעובדי מלון איכותיים וכן בתחום המסעדנות.
10 התפקידים בהם המחסור מורגש בישראל



לעומת כל מקצועות אלו, המחסור הכבד ביותר בעולם נרשם דווקא בתחום ההוראה,
על אף שבשנתיים האחרונות נרשמה עליה קלה בנרשמים ללימודי ההוראה - עדיין חסרים המון עובדי הוראה, מרצים ומחנכים בארץ ובעלם.

לסיכום, עלינו להבין שמקצועות אלו – נעלמים מהעולם שלא בצדק. חלקן בגלל סיבות כלכליות וחלקן עקב בעיות פיזיות כאלה ואחרות.


חשוב לזכור שעם התפתחות הטכנולוגיה והמכשור התעשייתי, האדם כבר אינו חייב להיות מעורב בתהליך הייצור או המכירה – אך גם לא יהיה ניתן להחליפו, מכיוון שלאדם (לעומת המכונה) יש מח חושב ועצמאי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

WEWORKFOR

WEWORKFOR
בלוג WEWORKFOR